Uprzejmie informujmy, że proces umarzania subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0 rozpocznie się po 29 kwietnia 2021 r., natomiast udostępnianie wniosków o umorzenie za pośrednictwem bankowości elektronicznej będzie możliwe od 19 kwietnia 2021r.

W związku z tym Polski Fundusz Rozwoju w dniu 13 kwietnia 2021 r. dokonał zmiany obecnie obowiązującej treści Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcz Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” Niniejsza zmiana Regulaminu wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o zmianie Regulaminu na stronie www.pfrsa.pl, tj. w dniu 28 kwietnia 2021 r.

Dodatkowo PFR opublikował na stronie Funduszu poradnik dla Beneficjentów subwencji finansowej, w której opisane zostały czynności jakie należy wykonać do rozliczenia subwencji z PFR za pośrednictwem Banku, przez którego został przekazany wniosek o subwencję do Funduszu.

Pobierz Regulamin PFR 13_04_2021
Pobierz Poradnik dla Beneficjentów subwencji Tarcza 1.0

Poniżej udostępniamy również prezentacje ze szkoleń dla przedsiębiorców dotyczących rozliczania i umarzania subwencji otrzymanych w ramach Tarczy 1.0 przeprowadzanych przez PFR:

Pobierz Tarcza Finansowa PFR 1.0 - Rozliczanie i umarzanie subwencji dla MIKROFIRM - prezentacja
Pobierz Tarcza Finansowa PFR 1.0 - Rozliczanie i umarzanie subwencji dla MŚP - prezentacja

W dniu 05 stycznia 2021 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm".
Zgodnie z szacunkami Polskiego Funduszu Rozwoju, z finansowania będzie mogło skorzystać do 70 tys. przedsiębiorstw – które prowadzą działalność na dzień 31 grudnia 2019 r., 1 listopada 2020 r. i w dniu składania wniosku o subwencję finansową - w ramach co najmniej jednego określonego w programie kodu PKD.
Wnioski o subwencję będą przyjmowane od 15 stycznia 2021 r. do 28 lutego 2021 r. Procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 z możliwością przedłużenia terminów do 30 czerwca 2021 r.
Wnioski mogą składać osoby upoważnione mające dostęp do bankowości elektronicznej tj.:

  1. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą;
  2. osoby uprawnione do samodzielnej reprezentacji beneficjenta subwencji finansowej jako członek jego organu lub innego rodzaju przedstawiciel, którego dane są zamieszczone w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalność Gospodarczej;
  3. osoby upoważnione przez beneficjenta subwencji finansowej do złożenia wniosku i zawarcia umowy na podstawie pełnomocnictwa.

W przeciwieństwie do procesu składania wniosków o subwencję finansową w ramach Tarczy Finansowej 1.0., w ramach Tarczy 2.0. osoby upoważnione przez beneficjenta subwencji finansowej do złożenia wniosku i zawarcia umowy na podstawie pełnomocnictwa będą zobowiązane takie pełnomocnictwo dołączyć w trakcie składania wniosku. Dodatkowo PFR przewiduje umocowanie osoby upoważnionej jedynie na pełnomocnictwie opracowanym przez Fundusz i jego podpisanie w sposób elektroniczny podpisem kwalifikowanym.
Poniżej przedstawiamy Państwu najważniejsze informacje dotyczące zasad przyznawania subwencji finansowej w ramach poszczególnych działań – mikroprzedsiębiorcy oraz MŚP.

Mikrofirma, aby otrzymać subwencję musi:

  1. być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG);
    UWAGA: Przedsiębiorca we wniosku o subwencję będzie oświadczał, że jego działalność podlega wpisowi do bazy KRS lub CEiDG.
  2. zatrudniać na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę – na dzień 31 lipca 2020 r. co najmniej 1 pracownika ale nie więcej niż 9 osób oraz obroty lub suma bilansowa za 2019 r, nie mogą przekraczać 2 mln euro.
    UWAGA:
    1. na potrzeby ustalenia przedsiębiorcy przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełny etat), z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego,
    2. właściciel firmy nie jest wliczany do liczby zatrudnionych pracowników;
  3. nie posiadać zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne na 31 grudnia 2019 r. lub na 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym:
    1. rozłożenie płatności lub składek na ubezpieczenie społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
    2. zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
    3. złożenie wniosku do ZUS o braku płatności składek na ubezpieczenie społeczne w ramach tarcz antykryzysowych
  4. nie będzie uznawane za zaległości.
  5. prowadzić działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej (na datę złożenia wniosku przedsiębiorca nie może być w likwidacji, w upadłości lub restrukturyzacji);
  6. wykazać spadek obrotów o minimum 30% w okresie IV – XII 2020 r. lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r.

UWAGA: w przypadku ubiegania się o subwencję finansową przedsiębiorca będzie zobowiązany złożyć plik JPK_V7M lub JPK_V7K do organu podatkowego z wyprzedzeniem umożliwiającym przedprocesowanie danych prze ten organ i przekazanie danych do PFR – do 7 dni.

MŚP aby otrzymać subwencję musi:

  1. być wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG);
    UWAGA: Przedsiębiorca we wniosku o subwencję będzie oświadczał, że jego działalność podlega wpisowi do bazy KRS lub CEiDG.
  2. zatrudniać na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę – na dzień 31 lipca 2020 r. co najmniej 1 pracownika ale nie więcej niż 249 osób, oraz roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa w nie przekracza 43 mln EUR.
    UWAGA:
    1. na potrzeby ustalenia przedsiębiorcy przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełny etat), z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego;
    2. właściciel firmy nie jest wliczany do liczby zatrudnionych pracowników;
  3. nie posiadać zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne na 31 grudnia 2019 r. lub na 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym:
    1. rozłożenie płatności lub składek na ubezpieczenie społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
    2. zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
    3. złożenie wniosku do ZUS o braku płatności składek na ubezpieczenie społeczne w ramach tarcz antykryzysowych
      nie będzie uznawane za zaległości.
  4. prowadzić działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej (na datę złożenia wniosku przedsiębiorca nie może być w likwidacji, w upadłości lub restrukturyzacji).
  5. wykazać spadek obrotów o minimum 30% w okresie IV – XII 2020 r. lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r.
    UWAGA: w przypadku ubiegania się o subwencję finansową przedsiębiorca będzie zobowiązany złożyć plik JPK_V7M lub JPK_V7K do organu podatkowego z wyprzedzeniem umożliwiającym przedprocesowanie danych prze ten organ i przekazanie danych do PFR – do 7 dni.
  6. wykazać spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w okresie kwalifikowanym trwającym (pokrycie Kosztów Stałych będzie możliwe za okres, w którym przedsiębiorca odnotował co najmniej 30% spadek obrotów gospodarczych):
    1. od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 listopada 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. (spadek obrotów gospodarczych w oparciu o dane rzeczywiste) oraz
    2. od 1 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. w porównaniu do okresu od 1 stycznia 2019 r. do 31 marca 2019 r. (spadek obrotów gospodarczych w oparciu o predykcję, a w przypadku składania wniosku w chwili posiadania danych rzeczywistych – w oparciu o dane rzeczywiste).

Ustalanie wysokości subwencji:

  1. Na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji finansowej:
    1. za pracownika uważa się osobę fizyczną, która pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczeń społecznych na dzień ustalana stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudniania określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, lub współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenia) oraz, za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej.
    2. będzie brana pod uwagę liczba osób zatrudnionych na 30 września 2020 r.
  2. Obliczanie subwencji finansowej dla Mikrofirm odbywa się wg. poniższych zasad:
    1. 18 000 zł na pracownika (etat) przy spadku obrotów <30%,60%
    2. 36 000 zł na pracownika (etat) przy spadku obrotów <60%,100%>
    3. dla wartości mniejszych niż 1 etat wartości są proporcjonalnie wyliczane wg wzoru:
      Wartość progu*etat, np.: 18 000 zł * 0,5 etatu = 9 000 zł.
    4. maksymalna kwota finansowania wynosi 324 000 zł, przy czym maksymalna kwota finansowania dla pracownika nie może być niższa niż 36 000 zł. Natomiast suma finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 na pracownika nie może być wyższa niż 72 000 zł.
  3. Obliczanie subwencji finansowej dla MŚP odbywa się wg poniższych zasad:
    1. subwencja finansowa udzielana jest do wysokości 70% Kosztów Stałych – faktycznej straty brutto (wynik finansowy przedsiębiorcy przed opodatkowaniem, uwzględniający zysk/stratę z działalności operacyjnej oraz koszty i przychody finansowe) w okresie od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Za okres listopad – grudzień 2020 r. na podstawie rzeczywistych Kosztów Stałych oraz za okres styczeń – marzec 2021 r. na podstawie prognozowanych Kosztów Stałych;

UWAGA:
Zgodnie z przedstawionymi przez PFR wyjaśnieniami „Koszty Stałe” oznaczają stratę brutto wnioskodawcy kwalifikującego się jako MŚP, tj.: ujemny wynik finansowy przed opodatkowaniem, poniesioną w okresie od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r. i wykazaną przez wnioskodawcę kwalifikującego się jako MŚP w rachunku zysków i strat lub innych dokumentach sprawozdawczych (w przypadku wnioskodawców niesporządzających rachunku zysków i strat), z wyłączeniem kosztów aktualizacji wartości aktywów oraz uwzględniającą przychody z tytułu pomocy publicznej uzyskane z innych źródeł (zarówno otrzymane, jak i oczekiwane we wskazanym powyżej okresie).
W praktyce powyższe oznacza, że na potrzeby wyliczenia wnioskowanej kwoty subwencji wnioskodawca powinien, na podstawie dokumentów księgowych, ustalić faktyczną stratę brutto osiągniętą w listopadzie i grudniu 2020 oraz prognozowaną stratę brutto w I kwartale 2021.
Otrzymany wynik należy skorygować o koszty aktualizacji wartości aktywów (poniesione i prognozowane) oraz oczekiwaną pomoc publiczną, którą wnioskodawca otrzyma w I kwartale 2021. W powyższej kalkulacji wnioskodawca kwalifikujący się jako MŚP powinien uwzględnić wyłącznie dane za miesiące objęte Programem, tj.: XI-XII 2020 oraz I-III 2021 r.
Wnioskodawca ten powinien pomniejszyć stratę brutto o wszelką:

  1. pomoc publiczną, którą otrzymał na wydatki kwalifikowalne, których poniesienie przypada w okresie od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. lub od 1 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. (okres kwalifikowany) - jeśli nie została dotychczas ujęta w ewidencji księgowej;
  2. otrzymaną operacyjną pomoc publiczną, która nie została spożytkowana przez wnioskodawcę do momentu występowania o subwencję finansową w ramach Programu Tarcza Finansowa 2.0., oraz
  3. oczekiwaną przez wnioskodawcę pomocą publiczną, która miałaby pokryć stratę brutto w okresie kwalifikowanym.

Subwencji finansowej otrzymanej przez wnioskodawcę od PFR w ramach Programu Tarczy Finansowej dla MMŚP 1.0 nie należy uwzględniać w kalkulacji „Kosztów Stałych”. Wynik powyższej kalkulacji stanowią „Koszty Stałe” w rozumieniu Programu.

  1. maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy dla jednego pracownika nie może przekroczyć 72 000 zł, a maksymalna kwota finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 nie może w sumie przekroczyć 144 000 zł na jednego pracownika.
  2. w terminie od dnia 30 października 2021 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. przedsiębiorca zobowiązany będzie rozliczyć otrzymaną subwencję finansową poprzez złożenie oświadczenia w przedmiocie rozliczenia subwencji finansowej. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu subwencji finansowej wraz z odsetkami w kwocie przekraczającej 70% rzeczywistych Kosztów Stałych w okresie 1 listopad 2020 r. do 31 marca 2021 r. z wyłączeniem rezerw na utratę wartości aktywów oraz uwzględniającej uzyskaną pomoc publiczną z innych źródeł. W przypadku, gdy w wyniku dokonania rozliczenia przedsiębiorca był uprawniony do uzyskania subwencji finansowej w wyższej kwocie niż rzeczywiście otrzymana, nie będzie uprawniony do żądania wypłaty dodatkowej kwoty subwencji.

Regulamin ubiegania się o udział w Programie Rządowym „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm” dostępny jest na stronie:

https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr-20/Regulamin-programu-tarcza-finansowa-pfr-20.pdf

Odwołanie od decyzji o przyznaniu finansowania:

Jeśli otrzymałeś niższą kwotę subwencji od wnioskowanej lub kwotę w wysokości wnioskowanej, możesz odwołać się od decyzji i zawnioskować o różnicę, lub dokonując zmiany danych i oświadczeń składając wniosek odwoławczy. Wniosek odwoławczy musisz złożyć w tym samym banku, w którym złożyłeś pierwszy wniosek. Odwołanie może zostać złożone nie wcześniej niż 1 lutego 2021 r., jednak nie później niż w terminie do dnia 31 marca 2021 r.

Zanim złożysz wniosek odwoławczy - Pamiętaj:

  • wniosek możesz złożyć tylko dwa razy, masz na to dwa miesiące od daty podpisania umowy,
  • jeśli otrzymałeś negatywną decyzję, nie możesz się odwołać – musisz złożyć nowy wniosek,
  • przed złożeniem wniosku należy wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub właściwym urzędem skarbowym) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku oraz upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.

Pełnomocnictwo potwierdzające Twoje umocowanie dostępne pod adresem:

https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr-20/Tarcza_finansowa_2.0_PFR_dla_MMSP_pelnomocnictwo.pdf

W przypadku, gdy wniosek o subwencję składa w Twoim imieniu osoba inna niż umocowana według Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Twoje przedsiębiorstwo posiada reprezentację wieloosobową, musisz dodatkowo, przy składaniu wniosku o subwencję finansową złożyć Pełnomocnictwo. Jednocześnie musisz pamiętać, że Pełnomocnictwo można jedynie opatrzyć podpisem kwalifikowanym elektronicznym.

Ważny komunikat dla Klientów, którzy zawarli
Umowę Subwencji Finansowej w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju

Uprzejmie przypominamy, że Przedsiębiorcy, którzy zawarli Umowę Subwencji Finansowej w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju zobowiązani są do przedstawienia w terminie do 31 stycznia 2021 r., w celu weryfikacji przez Bank, dokumentów potwierdzających, że osoba, która zawarła Umowę była uprawniona do reprezentowania Przedsiębiorcy.

  1. W przypadku, gdy Umowa została podpisana przez osobę umocowaną, w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności, dokumentami potwierdzającymi są:

    • informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu/pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego lub
    • wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

  2. Dla tych z Państwa, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i osobiście zawarli Umowę, Bank samodzielnie pobierze z bazy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wydruk potwierdzający umocowanie Beneficjenta oraz przedstawi go w bankowości elektronicznej we Wniosku Umocowanie do akceptacji Przedsiębiorcy.
    W tym przypadku nie jest konieczne dostarczanie do Banku dokumentów potwierdzających. Natomiast konieczne jest, aby Przedsiębiorca w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r.:

    • zalogował się do swojej bankowości elektronicznej,
    • w module Wnioski uzyskał dostęp do opcji "Tarcza Finansowa PFR dla Mikrofirm i MŚP – Umocowanie",
    • zatwierdził przedstawione tam dokumenty.

      Instrukcja składania Wniosku Umocowanie przez Beneficjenta – dostępna TUTAJ

      Ważne! Natomiast w przypadku stwierdzenia rozbieżności między danymi Przedsiębiorcy zawartymi w Umowie Subwencji Finansowej a danymi widniejącymi w pobranym wypisie z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, konieczna będzie manualna weryfikacja dokumentów potwierdzających uprawnienia do reprezentowania Przedsiębiorcy.

  3. W sytuacji, gdy Umowę podpisała osoba inna niż umocowana według Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub firma posiada reprezentację wieloosobową, wymagane jest przedłożenie Pełnomocnictwa lub Oświadczenia.

    W/w dokumenty tj. Pełnomocnictwo albo Oświadczenie, należy opatrzyć podpisem kwalifikowanym elektronicznym lub poświadczyć podpisy notarialnie.

    Należy pamiętać, że:
    1. Pełnomocnictwo musi być opatrzone datą nie późniejszą niż dzień złożenia wniosku o subwencję. W przypadku tej samej daty, o ważności pełnomocnictwa decyduje godzina notarialnego poświadczenia podpisów lub złożenia ostatniego z wymaganych podpisów kwalifikowanych. W razie braku wskazania godziny poświadczenia notarialnego pełnomocnictwo udzielone w dacie złożenia wniosku nie będzie mogło być zaakceptowane;

    2. Oświadczenie musi zostać wystawione po dacie złożenia wniosku o subwencję finansową, jeśli wcześniej nie udzielono pełnomocnictwa osobie wnioskującej. Oświadczenie podpisuje osoba lub osoby umocowane według Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo pełnomocnik.

    3. Zarówno Pełnomocnictwo jak i Oświadczenie należy przedłożyć wraz z aktualnym/pełnym odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego lub wydrukiem z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

  4. Dokumenty należy przedstawić w Banku za pośrednictwem jednego z niżej wymienionego kanału:

    1. W przypadku dokumentacji (Pełnomocnictwo, Oświadczenie) opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym:
      • na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
      • za pośrednictwem bankowości elektronicznej wchodząc na dedykowany Wniosek

    2. W przypadku dokumentacji (Pełnomocnictwo, Oświadczenie) z podpisami notarialnie poświadczonymi:
      • osobiście w placówce Banku,
      • lub przesłać pocztą na adres:
        Powiatowy Bank Spółdzielczy w Kędzierzynie – Koźlu,
        ul. Rynek 6a
        47-200 Kędzierzyn-Koźle
        z dopiskiem: „potwierdzenie PFR”

Wszystkie wyżej wymienione dokumenty należy złożyć w Banku w nieprzekraczalnym terminie do 31 stycznia 2021 r.

Uwaga!
Konsekwencją niedopełnienia ww. obowiązku będzie wypowiedzenie Umowy przez Fundusz PFR.

Szanowni Państwo,
w związku ze stanem epidemii pragniemy przypomnieć o możliwości korzystania z usług finansowych za pośrednictwem karty bankowej i bankowości internetowej.

Jest to ważne zwłaszcza dla Seniorów, którzy powinni w szczególny sposób dbać o swoje bezpieczeństwo. Takie produkty jak karta czy też bankowość elektroniczna pozwolą Państwu zadbać o swoje zdrowie, a Państwa bliscy będą mogli pomóc Wam w tych trudnych dniach zachować spokój o dostęp do rachunku i zgromadzonych tam środków finansowych. Aby to zrobić wystarczy wypełnić poniższe dokumenty i dostarczyć je do banku, cała reszta odbędzie się zdalnie:

1. Karty bankowe

Naszym Seniorom polecamy przede wszystkim karty debetowe Visa lub MasterCard. Karta debetowa służy bowiem do korzystania tylko z tych środków, które Klient posiada na koncie bankowym, nie ma ryzyka zadłużenia.
Wniosek o wydanie karty można znaleźć na stronie Banku: www.pbskkozle.pl w zakładce Druki i formularze\Druki i wnioski dla Klientów indywidualnych lub TUTAJ. Poniżej publikujemy dwa wzorce wypełnionego wniosku, w zależności od tego, czy Senior – właściciel rachunku – będzie osobiście korzystał z karty debetowej, czy w jego imieniu będzie to robił pełnomocnik (np. jego żona, córka) po to, by ograniczyć konieczność wyjścia z domu Seniora.

Karta - przykład 1
Karta - przykład 2

Co zrobić z wnioskiem, by otrzymać kartę?

  • Wystarczy 1 wizyta w naszym Banku wraz z Seniorem i złożenie wniosku o wydanie karty – codziennie w godzinach od 10.00 do 12.00 obsługujemy wyłącznie osoby powyżej 65 roku życia
  • Po ok. 10 dniach karta zostanie dostarczona drogą pocztową na wskazany adres, osobną przesyłką przesłany zostanie nr PIN do karty
  • Kartę można aktywować telefonicznie (nr. tel. będzie dołączony do karty) lub poprzez portal Kartosfera (w przypadku wznowienia karty również poprzez bankomat)

W razie pytań prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikiem naszego Banku.

2. Bankowość internetowa

Usługa ta pozwala na dokonywanie standardowych operacji bankowych za pośrednictwem Internetu. Klient ma dostęp do rachunku przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy zalogować się do systemu. Przelewy dokonywane przez Seniora w bankowości internetowej są darmowe. Dzięki temu chronisz swoje i innych zdrowie.

Jakie korzyści daje usługa?

  • łatwy dostęp do wszystkich rachunków wskazanych przez Klienta niezależnie od miejsca i czasu,
  • możliwość dokonywania dowolnych przelewów,
  • możliwość zdefiniowania przelewu w celu ułatwienia wielokrotnego wykonywania przelewów na ten sam rachunek,
  • uzyskiwać informacje o wysokości sald na rachunkach,
  • uzyskiwać informacje o operacjach bieżących, historii operacji oraz niewykonanych operacji na rachunku,

Wniosek do pobrania znajduje się na stronie Banku: www.pbskkozle.pl w zakładce Druki i formularze\Druki i wnioski dla Klientów indywidualnych lub TUTAJ. Aby Senior zachował kontrolę nad swoim budżetem polecamy, by to on był użytkownikiem systemu bankowości internetowej eBankNet. Poniżej wzór pokazujący, jak należy wypełnić taki wniosek

eBankNet - przykład 3

Co zrobić z wnioskiem, by uzyskać dostęp do eBankNet?

  • Wystarczy 1 wizyta w naszym Banku i złożenie wniosku o dostęp do systemu eBankNet – codziennie w godzinach od 10.00 do 12.00 obsługujemy wyłącznie osoby powyżej 65 roku życia
  • Dostęp uzyskuje się w ciągu 10 minut
  • Aby wejść do systemu, wystarczy na stronie Banku: www.pbskkozle.pl w prawym górnym rogu kliknąć zielony kafelek eBankNet, następnie wpisać otrzymany w Banku login i hasło, potwierdzając operację sms-em, który przyjdzie na nr telefonu komórkowego podany we wniosku.

W razie pytań prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikiem naszego Banku.

Zróbmy wszystko, aby ochronić zdrowie naszych Seniorów!

Wszystkich naszych Klientów, których sytuacja finansowa pogorszyła się w związku z epidemią koronawirusa zapraszamy do odwiedzenia serwisu zawierającego informacje o działaniach pomocowych. W jednym miejscu znajdą Państwo materiały informacyjne dotyczące wsparcia dla Klientów indywidualnych i instytucjonalnych oferowanych przez Banki Spółdzielcze z Grupy BPS oraz instytucje państwowe i inne organizacje.

Serwis dostępny jest pod adresem:

www.grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow

Strona obejmuje 4 działy:

  • Wsparcie dla Klientów Banków Spółdzielczych – informacje o zakresie działań pomocowych, z jakich może skorzystać Klient indywidualny i instytucjonalny posiadający kredyt w Banku Spółdzielczym z Grupy BPS
  • Wybrane aspekty Tarczy Antykryzysowej oraz Tarczy Finansowej PFR – informacje o zakresie wsparcia przedsiębiorców udzielonego przez instytucje państwowe wraz z opisem wstępnym do każdego z obszarów
  • Przydatne linki – wskazanie na strony internetowe wraz z linkami do tych stron, zawierające istotne informacje o programach pomocowych
  • Szkolenia –  informacje o webinariach i innych dostępnych formach edukacji, pozwalających zdobyć wiedzę w tematyce pomocowej.

Serwis jest na bieżąco aktualizowany i uzupełniany. Wierzymy, że będzie dla Państwa ułatwieniem w wyszukiwaniu informacji o działaniach pomocowych.

 

Obecnie obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego wykorzystują oszuści. To dla nich okazja do wyłudzenia loginów i haseł do bankowości za pomocą fałszywych stron płatności.

Jak działają oszuści?

  • Używają komunikatów i fałszywych informacji związanych z epidemią koronawirusa. Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.
  • Wysyłają wiadomości SMS, w których zawarte są linki prowadzące do fałszywych stron. Celem tego jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców.
    W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość. Powołują się na działania Rządu, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) lub powszechną akcję szczepień ochronnych.
  • Przejmują konta np. na Facebooku, a następnie proszą naszych znajomych o przelanie pieniędzy powołując się na swoją nagłą trudną sytuację.

Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności! Ponadto, ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

Pamiętaj, że:

  • jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. Na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele władz państwowych
  • sprawdź w pasku przeglądarki, czy adres internetowy, na który się logujesz do bankowości internetowej, zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank
  • zawsze czytaj bardzo uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym.

Szczegółowe informacje o wyłudzeniach dostępne są pod linkami:

https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Uwaga-na-oszukancze-ogloszenia-zwiazane-z-epidemia-koronawirusa

https://www.knf.gov.pl/aktualnosci?articleId=69262&p_id=18

 

KOMUNIKAT
Zarządu Powiatowego Banku Spółdzielczego w Kędzierzynie-Koźlu

Szanowni Państwo,
Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo naszych Klientów oraz Pracowników,

zwracamy się z prośbą do Państwa o ograniczanie wizyt w placówkach naszego Banku do niezbędnego minimum.

Nasza prośba podyktowana jest troską o zdrowie nas wszystkich, w kontekście rozprzestrzeniania się w Polsce koronawirusa i co z tego wynika, koniecznością ograniczenia przebywania  w miejscach publicznych i większych skupiskach ludzkich.

W zastępstwie osobistych wizyt w placówkach, zalecamy korzystanie z innych, dostępnych w naszym Banku kanałów kontaktu z pracownikami:

  1. telefonicznego, pod numerami telefonów:
    * 774725150; 774722455 – sala obsługi klienta w Oddziale w Kędzierzynie-Koźlu;
    * 774802607; 774802603 – sala obsługi klienta  w Oddziale w Polskiej Cerekwi;
  2. mailowego, pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ponadto rekomendujemy:

  • realizowanie płatności bez użycia gotówki np. za pomocą karty lub poprzez bankowość elektroniczną,
  • wykonywanie przelewów oraz innych operacji bankowych w domu z użyciem konta on-line.

Jednocześnie informujemy, że na bieżąco śledzimy wszelkie komunikaty dotyczące  koronawirusa wydawane przez organy administracji państwowej i służby sanitarne. Naszym celem jest zapewnienie obsługi wszystkim Klientom, mimo niedogodności, z którymi mamy obecnie do czynienia.

Zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o zastosowanie się do powyższych rekomendacji.